کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» لازمه تمدن سازی است
کد خبر: 3960110
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» لازمه تمدن سازی است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد گیلان، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را تامین کننده تمدن سازی دانست و تصریح کرد: بی تردید عجین شدن قاطبه جامعه دانشگاهی با کتاب مذکور رسیدن به این هدف طلایی را تسریع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین صفوی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را عنوان کتابی دانست که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تالیف شده است و اظهار کرد: محتوای این کتاب شامل سلسله جلسات رهبر انقلاب در سال 1353 در شهر مشهد است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در 28 جلسه پیرامون ایمان، توحید، نبوت و ولایت به ایراد سخنرانی پرداختند، تصریح کرد: این کتاب در پرداخت مسائل و موضوعات مرتبط با اندیشه اسلامی نوآوری و سبک بسیار زیبایی را به کار بسته و محتواهای بسیاری جدیدی را به گنجینه معارف تفسیری قرآن افزوده و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد گیلان، با اشاره به نوآوری فوق العاده کتاب مذکور در حوزه روش و متدولوژی تفسیر، گفت: این کتاب در عین حال که تفسیر قرآن است، یک مجموعه کامل و منسجم معرفتی و اعتقادی محسوب می شود که در حوزه اصول و عقاید بسیار کاربردی است.

حجت الاسلام صفوی، با اشاره به شگفتی و تصدیق دانشگاهیان از طراوت، تازگی، نوآوری و عمق این کتاب در ورود به مفاهیم قرآنی، ادامه داد: متخصصین و دانش پژوهان مباحث کلامی نیز اذعان دارند که کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در حوزه ایمانی می تواند گره های مسائل کلامی را در ذهن آنان باز کند.

وی با بیان اینکه کتاب مذکور هم از حیث محتوا و هم از نظر روش برای فرهیختگان و دانشمندان و پژوهشگران بسیار جذاب و گیراست، اضافه کرد: یکی از ویژگی های کتاب بررسی حوزه تمدن اسلام است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد گیلان، تمدن نوین اسلامی را یکی از آموزه های امام راحل و یکی از نکات استراتژیک مورد تاکید رهبر انقلاب دانست و عنوان کرد: تمدن اسلامی باید بر پایه اصول فرهنگ دینی بنا شود و لذا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند همگرایی فرهنگی در جامعه فرهیخته و دانشگاهی هستیم.

حجت الاسلام صفوی، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را تامین کننده تمدن سازی دانست و تصریح کرد: بی تردید عجین شدن قاطبه جامعه دانشگاهی با کتاب مذکور رسیدن به این هدف طلایی را تسریع می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی «اندیشه تمدن ساز» در دانشگاه های آزاد اسلامی با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، یادآور شد: اجرای این طرح از زمستان امسال در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان آغاز شده و از حدود 800 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از شرق و غرب استان، 200 استاد در این طرح حضور دارند.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد گیلان، با بیان اینکه بسترهای حضوری و مجازی جهت گفت وگو و مباحثه اساتید درباره موضوعات کتاب فراهم شده و اساتید بعد از مطالعه هر درس به مباحثه علمی پیرامون آن می پردازند، گفت: این تعامل ذهنی و کلامی بین اساتید به صورت هفتگی برگزار خواهد شد و در پایان به آنان گواهی حضور کارگاهی اعطا می شود.

حجت الاسلام صفوی، از تشکیل 38 گروه مباحثه تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: این کارگاه های علمی در ارتقای فرهنگی اساتید موثر است و حلقه های معرفتی تشکیل شده را با برگزاری دوره های تکمیلی ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه همه اساتید در گرایش های مختلف می توانند در این کارگاه شرکت کنند، یادآور شد: در مرحله نخست فقط اساتید واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و در دوره های بعد سایر دانشگاه ها نیز می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha